Ideali ljepote u Hrvatskoj: Tko pretjeruje, a tko ne?

A Model wearing an outfit from the women's ready to wear collections, autumn winter 2018 2019, original creation, during the Fashion Week in Milan, Italy from the house of Name//Z-PIXEL-FORMULA_A_172/Credit:Pixelformula/SIPA/1802252030, Image: 364334675, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, TEMP Sipa Press

Estetika je oduvijek bila bitan dio društva. Njegovim razvojem, globalizacijom, informatizacijom, a posebno s razvojem društvenih mreža, estetika u životu čovjeka dobiva sve više na važnosti i značaju. Postavlja se pitanje tko određuje što je lijepo, a što ne, tko formira ideale ljepote, tko im prkosi, a tko im se priklanja te tko je taj tko formira neke nove smjernice ljepote?

U modernom društvu najveći utjecaj na formiranje slike o lijepim i poželjnim tjelesnim atributima imaju mediji, ali u suvremenom društvu 21. stoljeća veliki utjecaj na formiranje slike o ljepoti imaju i određene supkulture koje nazivamo influencerima. Jesu li influenceri medijska gerila koja postavlja sasvim nova, liberalnija ili pak apsurdnija načela ljepote?

Na naslovnicama prestižnih magazina sve se više smiješe lica plus size modela koji suvereno pokazuju svoje „zamamne“ obline, a na najpoznatijoj reviji donjeg rublja u prvom planu našao se model s vitiligom. Jesu li to slučajne „devijacije“ ljepote ili se radi o njezinoj liberalizaciji ? Ako je liberalizacija ljepote must have 21. stoljeća, zbog čega onda estetska medicina svake godine bilježi sve veći porast?

Ako je različitost u izgledu danas prihvaćenija više nego ikada, zbog čega onda potreba za promjenom i „ukalupljenim“ izgledom?

Portal Estetica.hr, koji se bavi estetskom medicinom, kirurgijom i kozmetologijom i čija sam osnivačica, upravo slavi dvije godine postojanja na medijskom nebu. Naši vrijedni urednici, novinari i kolumnisti svakodnevno obavještavaju o dostignućima medicine u estetici i kozmetici. Kroz ove dvije godine rada uvjerili smo se da je interes čitatelja za sadržajem koji nudimo svakoga dana sve veći i veći.

Kao medij koji u svijesti javnosti formira određenu sliku o fizičkom izgledu, vrlo smo oprezni i pažljivo plasiramo informacije prema javnosti. Iako je naš stav prema estetskim zahvatima afirmativan jer nitko ne može zaustaviti globalni trend sve većih zahtjeva prema estetskoj medicini, zajedno s našim partnerima i na portalu Estetica.hr, kao i u novom časopisu Appeal, potičemo prihvaćanje raznih ideala ljepote.

U prilog tome govori prošlogodišnja kampanja našeg suradnika i partnera dr. Nikole Milojevića u kojoj je angažirao najpoznatijeg hrvatskog plus size modela Luciju Lugomer s parolom „Ljepota je u očima promatrača“. Ali da je ljepota prirodna potreba svih ljudi, naglasila je i jedna od vodećih poliklinika u zemlji – Poliklinika Sinteza, u kampanji s poznatom glumicom Natašom Janjić. Dozu estetskih zahvata s mjerom vidjeli smo i na primjeru poznatih glumica Ane Begić Tahiri i Ecije Ojdanić u kampanji Poliklinike Bagatin, koja je proglašena najboljom dermatološkom poliklinikom u Europi.

Nataša Janjić u kampanju za Polikliniku Sinteza

Pa kako onda zauzeti stav prema tome što je u estetskoj medicini pretjerano, a što ne i tko to, uostalom, definira?

Definirajući  što je lijepo i diskretno, ulazimo u sferu osobnog ukusa. Meni, primjerice, pretjerano istaknute jagodice i povelike usne nisu lijepe, što ne znači da netko drugi ne želi upravo te usne ili jagodice i jako je sretan (bolje reći sretna, jer se uglavnom radi o ženama) zbog toga. Ono što nazivamo pretjerivanjem ustvari nije niti svrha estetske medicine. Neinvazivni tretmani poput botoxa i filera služe za umjereno i prirodno pomlađivanje, a bilo kakvo pretjerivanje mijenja njihov smisao.

I kao što ćete na modnim portalima naći sve popularnije street style kombinacije iz europskih metropola koje oni izdvajaju kao sretna stilistička rješenja, takvu filozofiju imamo i mi na portalu Estetica.hr, kao i kolege u Appealu. Sugeriramo da je svrha filera i botoxa (na koje se odnosi ova teorija) diskretna korekcija koja će dati poboljšanje: ili će ispraviti (sitne nedostatke) ili će vas osvježiti u smislu da će vam jednostavno izbrisati nekoliko godina ili će, kako volimo reći, omogućiti da „budete najbolja verzija sebe“. Znači li to da ćete s 40 izgledati kao da imate 30? Ne znači! Izgledat će te kao 40-godišnjakinja koja izgleda izvrsno za svoje godine.

Naravno, estetskim operacijama moguće je skinuti i 10 godina, ali to ovisi i o vašem plastičnom kirurgu i o vama samima, odnosno vašoj koži.

Citirat ću jednog izvrsnog kirurga s Rebra koji kaže: „Radimo od donesenog materijala“. Što znači da vaš kirurg nije svemoguć jer puno toga ovisi o vašoj koži, genetskim predispozicijama, vanjskim faktorima…

Vjerojatno je to razlog zašto Halle Berry izgleda senzacionalno sa svoje 52 godine, puno ljepše od recimo Nicole Kidman (51) ili Sharon Stone, koja opet izgleda bolje od svoje vršnjakinje Melanie Griffith…

Los Angeles Premiere of "Kidnap". ArcLight Hollywood, Hollywood, California. Pictured: Halle Berry. EVENT July 31, 2017 Job: 170731A1, Image: 343642286, License: Rights-managed, Restrictions: 000, Model Release: no, Credit line: Profimedia, Bauer Griffin

Također, teško odolijevam odgovoriti na komentare čitateljica koje se zgražavaju nad pomlađivanjem i često pišu komentare poput „bolje dostojanstveno starjeti nego biti plastična“  ili „svaka bora na mom licu ima svoju priču“.

Estetska je medicina, kao i sve u životu, stvar izbora i prioriteta. Mislim da ćete se složiti sa mnom ako kažem da je dobro da imamo izbor, a s obzirom na to da estetska medicina zahtijeva određene, ne baš male izdatke, svakako je i stvar prioriteta.

Ako su nam neke druge stvari prioriteti ili ako nismo u mogućnosti izdvojiti sredstva,često ćemo estetsko pomlađivanje doživjeti poput basne o lisici koja tvrdi da je grožđe kiselo samo zato što ga ne može dohvatiti. U prijevodu, čim nešto ne možemo imati, to mora da ne valja.

Naravno, uvažavamo i mišljenja da je starenje, kao i sve što s njim dolazi, prirodan proces koji treba prihvatiti, no malo nas zbunjuje kada to čujemo od osoba koje su svoju profilnu fotografiju na Facebooku provukle kroz mnogobrojne filtere ili pak koriste fotografiju staru dvadesetak godina.

I na kraju, najbitnije je da se dobro osjećate u svojoj koži jer vaše samopouzdanje ne poznaje godine!

Kolumna objavljena u časopisu Appeal (studeni, 2018.)
Piše: Tea Batinić Janjuš, osnivačica portala Estetica.hr

Pročitajte još i ...