The Lipstik efekt: zašto se žene ne odriču svoje beauty rutine čak niti u teškim vremenima

Prijašnjih godina u ovo vrijeme misli su nam okupirale nove proljetne kolekcije kozmetike, uzbudljivi noviteti iz beauty svijeta, klasično „proljetno čišćenje“ toaletnog ormarića i slična sitna ženska zadovoljstva… Ova nam je godina već u prvih nekoliko mjeseci dokazala da je sve samo ne obična, a globalna pandemija preokrenula nam je živote naopako – i to na mnogo više načina nego što se u prvi tren čini.

Je li očekivanje o padu potrošnje opravdano?

Ograničeno kretanje i obustava poslovanja brojnih tvrtki kao posljedicu donosi i značajno smanjenje potrošnje, a s obzirom na to da je i egzistencija brojnih obitelji ugrožena, mogao se očekivati i značajan pad kupnje beauty proizvoda.

Ipak, iako nije riječ o živežnim namirnicama neophodnim za preživljavanje, zanimljiv se fenomen javlja diljem svijeta – potražnja za proizvodima iz svijeta ljepote nije nestala, baš naprotiv.

Efekt „ruža za usne“

Poznat i kao „Lipstick efekt“, već je desetljećima poznat fenomen koji pokazuje kako se u teškim vremenima nismo spremni odreći omiljenih luksuznih stvari, suprotno svim očekivanjima – i usprkos tome što prodaja gotovo svih drugih dobara opada.

U prošlosti se pokazalo kako se u vremenima najvećih ekonomskih, ali i društvenih kriza, redovno povećava prodaja proizvoda koje svrstavamo pod „neesencijalne“ – proizvoda koji nam nisu ključni za preživljavanje, poput hrane, odjeće i higijenskih potrepština.

Kupnja koja ne ugrožava egzistenciju, a donosi osjećaj zadovoljstva

„Efekt ruža za usne“ – ovaj fenomen pokazuje kako su ljudi u trenu kada se osjećaju nesigurno i ugroženo – a mnogo nas se upravo sada tako osjeća – skloniji kupovati proizvode koji se smatraju manjim luksuzom – kod žena su to najčešće proizvodi za uljepšavanje, a kod muškaraca skuplja pića, cigare ili pak obuća koju inače ne bi kupili.

Iako se može očekivati pad u pogledu većih investicija, poput kupovine automobila, stanova ili vikendica, kad je riječ o manjim proizvodima, čija nam kupnja neće ugroziti egzistenciju, ali će nam donijeti osjećaj luksuza – potražnja za njima značajno raste.

Psihološki benefiti brige o ljepoti

Psiholozi ovaj efekt opisuju kao posljedicu osjećaja ekonomske, a u ovom slučaju i zdravstvene ugroze – u trenucima u kojima osjećamo kao da gotovo ništa nije pod našom kontrolom, a budućnost nam se čini neizvjesnom, zadržavamo sitna zadovoljstva koja nam daju osjećaj „kao da je još uvijek sve u redu“.

Ženama je ovaj fenomen zapravo lako razumljiv – svakoj od nas poznat je psihološki učinak uljepšavanja. U situacijama u kojima nam ništa ne ide od ruke i čini nam se kao da nam dan ne može biti gori, posežemo za omiljenim ružem – „onim skupim koji čuvamo za posebne prilike“, u nadi da će nas barem malo oraspoložiti.

Simbol ženstvenosti, ali i individualnosti

Iz tog se razloga s vremenom, pogotovo u engleskom govornom području, ustalila izreka – „Nothing a little lipstick can’t fix“ (ništa što malo ruža ne može popraviti). Ruž za usne i kroz povijest je bio simbol ženstvenosti, način izražavanja stavova i individualnosti, a do danas je ostao simbol malog ženskog rituala koji nosi važan psihološki učinak – jednostavno nam odaje dojam „kao da se ništa nije promijenilo“.

Samo jedna crtica koja potvrđuje jačinu „Lipstick efekta“ jest podatak kako se u SAD-u, u tjednu nakon terorističkih napada 11. rujna, prodaja ruževa za usne i drugih ključnih makeup komada gotovo udvostručila.

Rituali koji će uvijek ostati dio naših života

Bilo da im fizičko uljepšavanje pomaže da se vrate „u normalu“ ili samo pronalaze utjehu u kupnji manjih luksuznih proizvoda koji ne zahtijevaju veliko financijsko odricanje ali donose užitak, činjenica je kako će omiljena ženska „najvažnija sporedna stvar na svijetu“ i dalje ostati velik dio naših života, neovisno o vanjskim okolnostima i problemima u kojima se nađemo.

I zato – sutra kad se probudite i počnete spremati za dan pred vama, kako god taj dan izgledao, stavite omiljene naušnice, ne zaboravite na sloj najdražeg ruža i na nekoliko kapi parfema koji inače čuvate za posebne prigode. Efekt koji će ti mali rituali imati na vaše psihofizičko stanje mogli bi vas ugodno iznenaditi.

Pročitajte još i ...