Većina nas ima istu boljku – kupujemo mnogo novih proizvoda, neprestano isprobavamo novitete, a istovremeno u toaletnom ormariću imamo i desetak otvorenih proizvoda. S obzirom na to da u svakodnevnu rutinu njege možemo uklopiti nekoliko omiljenih proizvoda, ali vrlo vjerojatno ne i njih dvadeset, mnogi od tih proizvoda stoje na policama i po nekoliko mjeseci ili čak godina.
Znate li koliko dugo nakon otvaranja biste smjeli koristiti kremu, koliko serume, a koliko makeup prije nego oni postanu prijetnja ljepoti vašeg tena? Otkrivamo kada je vrijeme da se riješite neiskorištenih proizvoda i zašto nikako te rokove ne biste smjeli prekoračiti.
Sentimentalni ili ekonomični razlozi – stare proizvode nemojte koristiti
Razlozi za čuvanje starih proizvoda sasvim su jasni – neki od njih imaju sentimentalnu vrijednost, poput omiljenog ruža, dok druge odbijamo baciti iz ekonomičnosti, poput skupe kreme koju nismo niti do pola potrošili.
Bili razlozi sentimentalne ili ekonomične prirode, proizvode nemojte stavljati na lice nakon preporučenog roka. Kreme, serumi, puderi, rumenila, ruževi i sjajila, kao i svi ostali kozmetički proizvodi, sadrže supstance koje su kvarljive, a odmah nakon prvog otvaranja postaju izložene zraku, što omogućava mnogo brži razvoj bakterija.
Ne koristite li kistove i druge alate, već kreme i pudere dodirujete direktno prstima, bakterije će se množiti još brže, a preporučeno vrijeme korištenja dodatno će se skratiti. Ako vam se ten neobjašnjivo pogoršao, a sigurni ste da nije problem u hormonima ili infekcijama, vrlo je lako moguće da vam probleme stvara neki od beauty proizvoda koje koristite nakon preporučenog perioda.
Period nakon otvaranja nije isto što i rok trajanja
Navikli smo uz sve što kupujemo i koristimo vezati ideju „roka trajanja“, no kad su beauty proizvodi u pitanju, jedini koji su obavezni otkriti nam datum do kojeg ih je potrebno potrošiti su proizvodi za zaštitu od sunca te oni koji su namijenjeni liječenju stanja kože.
Jedan od glavnih uzroka zabune je razlika između termina „shelf life“ i „use after opening“. Pronađete li na proizvodu datum isteka, riječ je o isteku tzv. životnog vijeka na polici, što podrazumijeva da proizvod nije otvoren. Već s prvim otvaranjem proizvoda prestaje vrijediti „shelf life“ datum, a počinje vrijediti fraza „upotrijebiti nakon otvaranja“.
Kod većine proizvoda za njegu lica, poput krema, maski i seruma, životni vijek na polici kreće se oko dvije godine, no jednom kad ih otvorite, trebale biste ih potrošiti u roku od 6 mjeseci do godine dana, osim ako na proizvodu nije naznačeno duže ili kraće preporučeno vrijeme. Kod makeupa je situacija ponešto drugačija, a period korištenja nakon otvaranja razlikuje se ovisno o teksturi i načinu aplikacije proizvoda – maskara će nakon otvaranja preživjeti najkraće, slijede je puderi i korektori, dok će sjenila i rumenila u kamenu mnogo duže odolijevati zubu vremena.
Za puder godinu dana, za kremu dvostruko manje
Puderi, korektori, kreme, serumi, maskare i ostali proizvodi tekuće i kremaste teksture iznimno su podložni kvarenju, razvoju bakterija, ali i plijesni. Rekord po najkraćem vijeku nakon otvaranja drže maskare i tekući tuševi za oči, koje se preporučuje iskoristiti 3-6 mjeseci nakon otvaranja, a kad dođe do isušivanja formule, ne pokušavajte je „vratiti u život“ dodajući vodu ili drugu tekućinu, jer ćete samo povećati vjerojatnost nastanka plijesni i bakterija.
Puderi i korektori tekuće i kremaste teksture nakon otvaranja mogu preživjeti do godine dana, no pod uvjetom da ih koristite ispravno – ne umačite prste u kremaste korektore ili pudere, korištenjem četkice, pipete, špatule ili čak štapića za uši pomoći će održati proizvod čistim i spriječiti širenje bakterija unutar ambalaže.
Skincare proizvodi, u prvom redu kreme i serumi, imaju dvostruko kraći životni vijek. Zbog visokog postotka vlage, podložniji su reakcijama s okolinom te razvoju bakterija i plijesni. Također, skupi i prestižni aktivni sastojci koji se u njima nalaze često su vrlo osjetljivi na izloženost zraku ili bakterije te će nakon nekog vremena jednostavno izgubiti na učinkovitosti. Najbolji primjer je vitamin C, sastojak koji je zavladao skincare svijetom, a poznat je po svojoj nestabilnosti na zraku. Iz tog razloga proizvođači kozmetike ovaj vrijedan antioksidans pakiraju u manje, zatamnjene bočice – izloženost suncu i zraku dovodi do oksidacije koja umanjuje snagu aktivnog sastojka.
Kad rumenilo uzrokuje svrbež, a ruž postane ljepljiv
Svakoj se od nas dogodilo da smo neki od omiljenih proizvoda koristile i nakon preporučenih nekoliko mjeseci nakon otvaranja, no simptome da je proizvod „pokvaren“ možda nismo niti uočile.
Osjećaj svrbeža, peckanja i zatezanja na licu, posebno kod proizvoda kod kojih takvu pojavu do tada nismo osjetili, jedan je do znakova da je formula predugo bila otvorena i da je vjerojatno više ne bismo trebali koristiti. Svrbež se najčešće javlja kod proizvoda koje nanosimo na veće površine lica, poput rumenila, bronzera i pudera u kamenu, a primijetite li takav osjećaj, makeup odmah uklonite i zamijenite novim.
Promjena boje, mirisa i teksture također su izvrsni pokazatelji da je proizvod otvoren predugo, a ove su pojave karakteristične za ruževe i sjajila za usne, kremasta rumenila, ali i za skincare proizvode.
Ruž koji je odjednom postao ljepljiv, sjajilo koje je dobilo neobjašnjiv neugodan miris, krema kojoj se promijenila tekstura ili serum koji je od bjelkastog postao lagano smećkast, siguran su znak da ih na lice više ne biste smjeli nanijeti.
Kako produžiti vijek omiljenim beauty pomagačima?
Želite li svojim omiljenim proizvodima barem malo produžiti život, slijedite ovih nekoliko uputa kako se od njih ne biste morali rastati prije nego je nužno: proizvod čuvajte u ladici ili ormariću bez svijetla, čvrsto zatvorite ambalažu nakon svakog korištenja, računajte da se u važnijim podnebljima proizvodi brže kvare, a najvažnije od svega – ne otvarajte previše sličnih proizvoda istovremeno, jer ćete teško potrošiti tri noćne kreme u tri mjeseca, a kvarenje ćete teško izbjeći.