Niche parfemi i zašto su toliko posebni?

Posljednjih godina velike modne kuće počele su ciljati niche parfumerije kao potencijalne vrijedne akvizicije u globalna modna carstva. Prema podacima Euromonitora iz 2019. godine, globalno tržište parfemske industrije do 2025. godine trebalo bi dostići nevjerojatne 52 milijarde dolara, naspram 41 milijarde iz 2018. godine. Tržište se mijenja, pandemija je iz temelja promijenila navike kupaca pa ostaje vidjeti, ali i pretpostaviti, kako će se niche parfumerije prilagoditi tržištu.

I dok su velike modne kuće povele zasebnu revoluciju lansirajući vlastite parfemske potpise, niche parfumerije su polako, ali sigurno gradile ekskluzivnost na neobičnim mirisnim pričama. Niche parfumeri, za razliku od “velikih igrača”, nisu gradili renome na pomno produciranim TV spotovima, velikim predstavljanjima i slavnim osobama kao zaštitnim licima. Oni priču grade od pretpostavke da njihov miris ne možete pronaći u drogerijama, već u posebnim parfumerijama. Također, brendiranje parfema se promijenilo. U prošlosti su najpoželjnije bile bočice od 100 ml, a danas se, prilagođavajući se tržištu i navikama mladih kupaca koje su promjenjive, prodaju pakiranja od 30 do 50 ml. Uz to, globalne tvrtke su u prošlosti “izbacivale” jednu do dvije mirisne linije godišnje, a sada se taj broj popeo na sedam do osam.

Za razliku od masovne proizvodnje mirisa velikih multinacionalnih kompanija, niche parfumerije čuva ekskluzivitet proizvodeći tek jednu mirisnu liniju svake godine ili svakih nekoliko godina, ostavljajući si manevarski prostor stvaranja luksuznog proizvoda. Jasno je da se i takav luksuz mora platiti, pa su niche parfemi skuplji od onih modnih kuća.

No, to se polako mijenja i samo je pitanje vremena kad će multinacionalne kompanije početi zauzimati jednak stav na tržištu protiv kojeg će se biti teško boriti. Naime, još od 1999., kada je globalna kompanija Estée Lauder kupila niche proizvođača Jo Malonea, dalo se naslutiti u kojem smjeru će se razvijati tržište. Mogu li osebujne niche parfumerije opstati na globalnom tržištu i zadržati ekskluzivnost?

Razlika između niche parfema i onog “tržišnog” jest ekskluzivnost. Niche parfumerije proizvode isključivo mirise, ne proizvode ih u velikim serijama, te su takvi mirisi gotovo pa neprepoznatljivi – toliko ih malo ima. No, ključna razlika, uz luksuz i ekskluzivnost, su pomno birani sastojci.

POGLED U POVIJEST

U svijetu parfema otprilike 90% tržišta pripada velikim brendovima, a ostalih 10% tvrtkama, odnosno kućama koje proizvode parfeme. Razlog za tako malu “porciju” tržišnog udjela su cijena i ekskluzivnost. No, za upoznati niche parfeme i razlog zašto su toliko posebni, potrebno je prošetati u prošlost. Ali ne daleku, tek do 1970-ih.

Prva niche parfumerija L’Artisan Parfumeur nastala je 1976. godine, dok je 1995. godine u New Yorku otvoren kultni Aedes de Venustas (Hram ljepote) u kojem su se mogli pronaći, za to vrijeme, nedostupni ekskluzivni parfemi, zanatski, koji su uglavnom dolazili iz Europe.

NEDOSTUPNOST ILI EKSKLUZIVNOST

Za to vrijeme, a pričamo o 80-ima i 90-ima prošlog stoljeća, parfemi su uglavnom dolazili od većih modnih kuća, a bili su i prilično skupi. No, otvaranjem tržišta za parfemsku priču, omogućila se masovna proizvodnja po ne toliko visokoj cijeni i otvaranje vrata novom igraču, a to su niche parfemi.

Dakle, riječ je o parfemima koje proizvode majstori parfumeri i specifično se proizvode u malim serijama s pomno biranim sastojcima koji se ne nalaze u “uobičajenim” mirisima na tržištu. A upravo u tome i je stvar!

Niche parfemi se uglavnom rade u manjim serijama, nisu opterećeni dizajnom i izgledom bočice kao niti pakiranjem, a sastavljeni su od pomno biranih sastojaka koji se potom ubacuju u bočicu koja se radi u limitiranoj seriji. Za razliku od sintetičkih kemijskih spojeva, koji se koriste u standardnim parfemima, niche parfemi su pravi botanički – olfaktorni doživljaj koji plaćate daleko skuplje od običnog.

Iako riskiramo ubaciti niche parfeme u kategoriju cjenovne nedostupnosti, ipak se radi o nečemu drugome. Naime, kao i svaki proizvod, niche parfem ima u cijenu ugrađeno nekoliko ključnih faktora: ekskluzivnost i neobičnost sastojaka, emocionalnu reakciju koju izaziva olfaktorni doživljaj te – opet – ekskluzivnost. Baš kao što sliku za dnevni boravak možete kupiti u shopping centru i u umjetničkoj galeriji, tako možete kupiti i parfem. Ako želite reprodukciju slike, nećete po nju odlaziti kod akademskog slikara, već u trgovinu za uređenje doma, no ako želite nešto jedinstveno i dostupno uskom krugu ljudi, odlazite kod majstora koji će to napraviti “samo” za vas.

OLFAKTORNO ZADOVOLJSTVO

Razlog uspjeha niche parfema i parfumerija su sastojci, sastojci i opet sastojci. Pa je tako jedna od najpoznatijih niche parfumerija CB I Hate Perfume izbacila parfem Dirt s prepoznatljivim mirisnim tonovima zemlje do kojih je vlasnik parfumerije Christopher Brosius došao kopajući po vlastitom dvorištu.

Primjerice, Jo Malone, jedan od najpoznatijih brendova niche parfema na svijetu, poznat je po tome što kupac kreira vlastiti miris kombinirajući razne parfeme iz kolekcije. Dakle, riječ je o kombinaciji neobičnih sastojaka koji u cjelini tvore miris koji postaje prepoznatljiv samo među svojom sljedbom. A da je sljedba vrlo bitna, pokazuje se na parfemima Sergea Lutensa koji su u branši niche parfumerija na cijeni kao jedni od najboljih, a smatraju da ne postoje muški i ženski parfemi jer na svakoj koži mirišu drugačije.

Le Labo Santal 33

Riječ je o niche parfemu koji je osvojio svijet! Formuliran 2011. godine u obliku parfema, nakon što je prvotni oblik bio svijeća, ali je toliko dobro mirisala da je parfumer zaključio da bi taj miris mogao nositi cijeli dan na sebi. U njemu se miješaju arome kardamoma, irisa i ljubičice, sandalovine, cedrovine, jantara, i mošusa, s tragovima mirisa kože. Istinski klasik!

 

Serge Lutens Ambre Sultan

Pionir niche parfemske industrije, kreativac i  fotograf podigao niche parfumerije na novu razinu i ušao na tržište ekskluzivnosti. A njegov Ambre Sultan je začinjen parfem u kojem dominiraju note korijandra, sandalovine, vanilije i pačulija.

Maison Francis Kurkdjian Baccarat Rouge

Cvjetni miris za žene i muškarce sastavljen je od šafrana i jasmina kao gornjih nota, amberwooda i Ambergrisa kao srednjih, te jeline smole i cedra kao donjih nota. A tu je mirisnu poeziju Francis Kurkdjian ulio, ni više ni manje, u neobičnu bočicu od puhanog stakla, koja nastaje spajanjem triju elementa: minerala, vatre i zanatskog umijeća. Uz dodatak 24-karatnog zlata i oznaku od 540 stupnjeva, temperaturu pri kojoj bijeli kristal postaje crven, dajući bočici vatreno crvenu boju!

 

Byredo 1996

Klasik među parfemima, a obožavan diljem svijeta zbog specifičnog mirisa koji podsjeća na – knjige. Kombinacija nota crnog papra, kože, ljubičica, vanilije i pačulija tvore neobičnu, ali prepoznatljivu parfemsku priču.

 

 

Pročitajte još i ...