Kultna modna urednica Voguea Grace Coddington lani se pozdravila s tom titulom nakon više desetljeća rada. Grace Coddington jedna je od najutjecajnijih modnih urednica u posljednjih 30 godina. Ova bivša kreativna direktorica američkog Voguea stoji iza nekih od najpamtljivijih editorijala u povijesti mode. S navršene 74 godine odlučila se povući, ali nastaviti povremeno surađivati s Vogueom.
Prepoznatljiva, smjela, kreativna
Grace Coddington poznata je po svom prepoznatljivom izgledu – narančastoj kosi i porculanskom tenu. U modni svijet zakoračila je 1960-ih, kada je počela raditi kao manekenka, zatim kao urednica u britanskom te konačno američkom Vogueu. Karakterizirala ju je odlučnost i smjelost – 1976. godine naumila je snimiti Jerry Hall u crvenom kupaćem kostimu navrh sovjetskog spomenika u tadašnjem SSSR-u te je film morala prokrijumčariti izvan države. U Vogueovu dokumentarcu „The September Issue“ prikazana je kao zaštitnica kreativnosti i protuteža pragmatičnom komercijalizmu Anne Wintour.
Njezin dugogodišnji rad zabilježen je i u obliku knjige „Grace: Thirty Years of Fashion at Vogue“. Sadrži 408 stranica uspomena i zanimljivih fotografija i svojevrsni je pregled karijere u američkom Vogueu, a fokus je na ljudima s kojima je surađivala: fotografima, modnim urednicima i modelima – od manje poznatih do najpoznatijih.
Kako piše u knjizi, Grace je, odrastajući u sjevernom Walesu, još kao mlada sama šivala svoju odjeću i čitala Vogue. U intervjuu za uk.phaidon otkrila je da je bila dobra u tome, iako bi se danas vjerojatno nasmijala svojim počecima. Šezdesete su u Londonu bile izvrsno razdoblje za mlade ljude, kazala je u intervjuu. „Rođena sam u pravom trenutku za dobru zabavu u mladosti. Nisi trebao čekati do 30-e za postati pravi model, to si mogao već u svojim tinejdžerskim godinama.“ U školi za modele koju je pohađala naučila je raditi frizuru i šminkati se sama, što joj je uvelike pomoglo steći samostalnost na setu.
O plastičnoj kirurgiji
Godine 1960. doživjela je prometnu nesreću u kojoj je najviše stradao njezin lijevi kapak. Ta nesreća je, kako kaže, bila svojevrsno osvješćivanje – „jednoga dana možeš biti na vrhuncu, a drugoga to sve nestane u tren oka“. Zbog nesreće je napravila plastičnu operaciju, ali i danas ima ožiljak na oku. Budući da je u nesreći izgubila kapak, podvrgnula se čak pet rekonstrukcija ne bi li oko izgledalo kao prije, a kaže kako je imala sreće što su joj spasili trepavice. Nakon što je rana zacijeljela, vratila se manekenstvu i uz dovoljno šminke i vješte fotografe, ožiljak učinila nevidljivim.
Na pitanja o mišljenju o plastičnoj kirurgiji odgovara: „Zamijenili su mi cijeli kapak. Ne smatram to jednakim kao napraviti operaciju grudi ili liposukciju. Ne sviđa mi se kada netko pretjera u svemu tome – mislim da ljudi lijepo stare i da to treba biti dozvoljeno svakome. Međutim, ako će se netko osjećati bolje nakon plastične operacije, onda je treba i učiniti. Ali, prije svega, trebali biste se osjećati ugodno u svojim godinama radije nego pokušavati izgledati 20 godina mlađe.“
U intervjuu je otkrila i što čini dobrog modela, kazavši da dobar model, naravno, ne može biti ružan, debeo i nizak. Usprkos tome, možete biti prelijepi, ali ukočeni. Modeli moraju biti hrabri, energični i spremni na izazove, kazala je Grace. „Primjerice, kada sam prvi put počela raditi s Edie Campbell, imala je kosu do struka, a mi smo s njom htjeli napraviti punk priču. Pitali smo je li spremna ošišati kosu i obojiti je u crno. Odmah je pristala. To je ono što volim kod djevojaka, a mislim da su Britanke upravo takve – spremne prihvaćati izazove. Osim toga, volim i odgovorne modele, one koji dolaze na vrijeme, ali mnogi nisu takvi. U 1990-ima je to bilo još i izraženije – modeli su bili moćni. Mogli su kasniti i po dva sata, ali biste ih ponovno angažirali, niste mogli napraviti ništa po tom pitanju. Da se danas netko pojavi s dva sata zakašnjenja, vjerojatno ne bismo opet surađivali“, kazala je.
U odnosu na to razdoblje, mnogo se toga promijenilo. Nekada se na snimanja odlazilo u Afriku na dva tjedna, a danas većina modela i urednika na raspolaganju imaju dva dana u Miamiju koji na fotografijama mora izgledati kao Afrika.
Bilo da se radi o njezinim memoarima ili o knjizi koja je fokusirana na rad za Vogue, Grace je potpuno uključena u proces nastanka svega što nosi njezino ime. Osmislila je i parfem, spakiran u bočicu oblika mačke, koje Grace obožava. Iako je izjavila da nije sigurna je li uspjela u poslovnom smislu, s obzirom na toliko uspješnih snimanja i godina u Vogueu, mi smo sigurni da je.