Iako su moderni parfemi nešto noviji izum, mirisi su u ljudskim životima prisutni više od 5000 godina. No, današnje je tržište parfema znatno drugačije – ne samo s tržištem kroz povijest, nego i s tržištem na koje smo navikli sve do prije 20-ak godina.
Individualnost iznad svega
Generacija koju u žargonu nazivamo „milenijalcima“, ime je dobila po najvećem događaju koji je obilježio njihovo djetinjstvo – prijelazu u novo tisućljeće. Riječ je o ljudima koji danas imaju između 27 i 40 godina – mladi i radno aktivni, vole online kupovinu, radije će potrošiti novac na putovanje nego na skupi nakit, modu shvaćaju mnogo ležernije nego generacija njihovih roditelja, a što vole kad su u pitanju parfemi?
Baš kao kod kupnje garderobe, ova skupina ljudi i kod kupnje parfema uživa u individualnosti. Za razliku od prijašnjih generacija, parfeme ne dijele na „one za posebne prigode“ i one „svakodnevne“, već vole eksperimentirati s mirisima – od skupljih do jeftinijih, a u pravilu nose ono što im se sviđa, a ne ono što „prilika nalaže“.
Klasične podjele su nestale
Jedan od najvećih trendova koje kreatori parfema primjećuju je – porast popularnosti unisex mirisa. Iznimno slatkasti, ženstveni parfemi više nisu najprodavaniji među ženskim kupcima, a niti muškarci više ne biraju samo „grublje“, muževne mirise. Stroge granice između muških i ženskih parfema pomalo nestaju, a gotovo svaki proizvođač (od velikih parfemskih kuća do malih niche parfumera) ima bar nekoliko unisex parfema namijenjenih upravo osobama koje cijene individualnost i ne zamaraju se pretjerano nametnutim društvenim pravilima.
Kad su u pitanju mirisne note, generacija „milenijalaca“ preferira svježe, citrusne i drvenaste tonove mnogo više od cvjetnih i voćnih koji su vladali prijašnjim generacijama.
Druga grupa mirisnih nota koja oduševljava ovu generaciju su fougère mirisi – oni iz olfaktorne obitelji „paprati“, a u njoj spadaju drvenaste, biljne i arome dima – koje su nekada bile rezervirane gotovo isključivo za muške parfeme.
Osim što se ne zamaraju podjelama na muške i ženske parfeme, kao niti na „svečane/svakodnevne“, nove su generacije poznate i po čestom mijenjanju mirisa. Prijašnje su generacije bile poznate po odabiru parfema kojem su potom bili vjerni nekoliko desetljeća, no novije generacije, a pogotovo generacija Z, iznad svega cijeni slobodu, eksperimentiranje i neopterećenost tuđim mišljenjem.
Unikatne arome s pričom
Jedan od prioriteta pri odabiru mirisa novim generacijama je svakako individualnost – ne žele mirisati poput drugih. Jedno je Forbesovo istraživanje pokazalo kako je gotovo polovina ispitanika izjavila kako je spremna kupiti skuplji parfem ako je njegova aroma jedinstvena i na sličan parfem još nisu naišli.
Najveći rast prodaje bilježe mirisi s unikatnim aromama, poput šafrana, kanabisa i dima, a ako ih nešto može zainteresirati više od jedinstvenog mirisa, onda je to miris „s pričom“. Baš poput craft pivovara i malih proizvođača nakita, odjeće i hrane, i u svijetu parfema vladaju proizvođači s autentičnom pričom. Brendovi koji su uspjeli približiti priču o svom nastanku, osnivaču i povijesti uvukli su se u srca mlađih generacija – a među njima prednjači brend Le Labo – koji čak direktno pred očima svojih kupaca miješa parfeme u trgovini.
Čiste, svježe arome prirodnog porijekla
„Clean“ trend se nakon hrane i kozmetike ušuljao i u svijet mirisa. U usporedbi s prijašnjim generacijama, današnja populacija između 20-e i 40-e, preferira aktivniji i zdraviji životni stil, a u taj lifestyle žele uklopiti i parfeme.
Osim što žele mirisati svježe, čisto i ne pretjerano napadno, važno im je i da svojom kupnjom podržavaju kompanije koje brinu o ekologiji, koriste održive resurse, recikliranu ambalažu i sastojke sa što manje sintetičkih spojeva. Parfemi koji sadrže čista esencijalna ulja, reciklirano staklo, čisti alkohol i što manje umjetnih aroma – definitivno su najveći hit među mlađim generacijama.