Poznato je da mirisi imaju gotovo čarobnu moć da nas u trentuku prenesu miljama daleko ili da nas pak vrate u neka prošla vremena i u sjećanje nam vrate događaje i ljude iz daleke prošlosti. Oni evociraju slike, atmosferu, određene osjećaje, živima održavaju uspomene i bude asocijacije.
O snazi i nevjerojatnoj moći mirisa pisali su mnogi svjetski autori, a jedno od općih mjesta u tom kontekstu je miris čaja od lipe i okus kolačića madeleine iz romana U potrazi za izgubljenim vremenom Marcela Prousta.
Mirisi i književnost često se isprepliću, a mnoga poznata i omiljena djela svjetske književnosti upravo kao središnju temu imaju parfeme – od Parfema Patricka Suskinda pa do brojnih drugih naslova gdje su mirisi ili parfemi važni dijelovi zapleta.
S druge strane, svijet parfema često je opsjednut književnošću jer je parfem zapravo zaseban žanr storytellinga koji kao cilj ima transportirati osobu koja ga nosi u neko drugo vrijeme ili na neko drugo mjesto ili pak u neku izmišljenu ili izmaštanu priču. Parfumeri su često u svojim kreacijama nadahnuti književnošću – mnogi mirisi temelje se na idejama specifičnih autora ili likova, općenitim idejama književnih i povijesnih razdoblja ili pak na zamišljenom mirisu knjiga i biblioteka.
Martin Margiela Replica – Whispers in the Library
1997. je godina, Oxford, Velika Britanija. Stara ogromna dvorana od poda je do stropa ispunjena knjigama na antiknim drvenim policama, prepunim izrebarenih ornamenata. Ne čuje se niti glas, tek nježni šapat okretanja stranica knjiga…
Ovaj je miris pravi zaustavljeni trenutak, sjećanje na ‘papir i ulašteno drvo’ pospremljeno u bočicu parfema. Riječ je o misterioznoj kombinaciji paprenih nota s drvenastim i toplim cedrom, ‘omekšanim’ nježnim notama vanilije. Jednako dobro pristaje muškarcima i ženama.
Byredo Bibliotheque
Samo jedan potisak ovog čarobnog mirisa, dovoljan je da oko vas stvori atmosferu svijeta zaustavljenog u vermenu. Svijeta starih knjiga, mirisa njihovih u kožu uvezanih stranica, raspoređenih na drvenim policama. Bibliotheque je najprije nastao kao mirisna svijeća i ubrzo je postao toliko popularan da ga je ova švedska niche parfemska kuća, kao odgovor na silne zahtjeve svojih kupaca, lansirala i kao Eau de Parfum.
Memo Quartier Latin
Pariz je, među svim svojim epitetima, i književni grad, a Memo, parfemska linija koja priziva ideje raznih lokacija, fokusirao se na književnu povijest ovoga grada. Quartier Latin ili Latinska četvrt, dio grada po kojemu je parfem dobio ime, studetnska je četvrt poznata po brojnim kafeima u kojima su umjetnici, književnici i drugi intelektualci provodili dane i noći i diskutirali o filozofiji i smislu života. Ovaj parfem miriše po papiru i tinti, kao kada u brzini nešto želite zapisati u kožni notes. Tu su note tonke, sandalovine, ambre i cedara koje zajedno stvaraju viziju romantičnog intelektualnog grada.
Diptyque L’Eau Papier
L’Eau Papier novi je parfem kuće Diptyque, lansiran početkom siječnja ove godine. On je posveta kreaciji, ali i papiru, sredstvu koje pokreće maštu i koje je u ključnim trenucima povijesti bilo sine qua non za nastanak i crteža i parfema. Ime L’Eau Papier spaja vodu i papir, evocirajući uspomene na povijest ove parfemske kuće, kao i na strast koju osnivački trio brenda gaji prema liniji i potezu kistom. L’Eau Papier Eau de Toilette dočarava razrijeđenu tintu koja prožima papir i oblikuje obrise – čin koji izvodi svaki umjetnik stvarajući crtež i dajući mašti na volju. Središnji sastojak je prženo zrno sezama koje priziva miris tinte, zatim su tu note mošusa kojima se naglašava senzualni aspekt mirisa. Dodatne note su mimoza, riža i drveni akordi.