Cijene kozmetičkih, higijenskih i proizvoda za njegu gotovo su uvijek više ako na njihovom pakiranju stoji naziv „ženski“, „lady“ ili „feminine“. Proizvodi koji su marketinški usmjereni ženama skuplji su od istovrsnih proizvoda koji su namijenjeni muškarcima ili su oglašavani kao unisex.
Iako tržište funkcionira na temelju „ponude i potražnje“, žene diljem svijeta požalile su se na takozvani „porez na žene“. Je li u redu platiti neki proizvod ili uslugu više samo zato što je namijenjena ženama?
Razlike u cijenama idu i do 30%
Cijene bazirane na spolu, poznate kao „ženski porez“ ili „pink porez“, prihvaćeni su fenomen od 1995. godine otkad je studija provedena u Kaliforniji otkrila da žene godišnje plate 1 351 dolara više za iste proizvode nego muškarci.
Svakodnevni proizvodi poput krema za lice, britvica, parfema ili dezodoransa najbolji su primjer „poreza na žene“, jer identično pakiranje britvica ima višu cijenu nalazi li se u ružičastom omotu, umjesto u plavom. Razlika u cijeni još je izraženija kod pjeni za brijanje – pjena namijenjena ženama je za 30% skuplja od jednakog pakiranja za muškarce.
Prema istraživanju Njujorškog odjela za prava potrošača, kako prenosi usatoday.com, koje je uspoređivalo cijene gotovo 800 proizvoda od 90 različitih brandova, ženski proizvodi u prosjeku su 7% skuplji od muških inačica.
Skuplje frizerske usluge
Osim razlika u cijenama proizvoda za svakodnevnu higijenu i njegu, žene su najviše primjedbi imale na skuplje frizerske usluge. Logično, ženska frizura zahtijeva više vremena i truda, no ako se radi o oblikovanju jednake duljine kose kod muškaraca i žena, žene će u prosjeku svejedno platiti višu cijenu.
Ako se i šišanje kose donekle može opravdati, nejasno ostaje čime proizvođači opravdavaju razliku u cijeni šampona, britvica, dezodoransa i ostalih proizvoda za njegu. Odgovor bi, slažu se stručnjaci, mogao ležati u vrsti oglašavanja.
Naime, marketinški stručnjaci odavno se koriste emocionalnim apelima u promociji proizvoda namijenjenih ženama, zbog čega su žene spremne za proizvod izdvojiti više novca. Različita istraživanja pokazuju da su žene veći potrošači od muškaraca, a zakon ponude i potražnje, čini se, zasada je na strani proizvođača.
Manja pakiranja
Osim više cijene proizvoda, žene plaćaju više i na način koji nije odmah vidljiv – njihova pakiranja su manja. Marketinškim pristupom koji smatra da će smanjivanjem pakiranja proizvodi izgledati ženstvenije, proizvođači su, za ionako previsoku cijenu, ženama prodali manju količinu proizvoda.
U SAD-u je ženski aktivizam protiv poreza na žene najizraženiji, a kao odgovor na ovu nejednakost koristi se hashtag na društvenim mrežama #pinktax i #gendertax, pod kojim žene objavljuju svoja iskustva s proizvodima i uslugama za koje smatraju da su im naplaćeni više samo zato što su žene.
U Hrvatskoj su razlike u cijenama također vidljive u frizerskim uslugama i uslugama kemijskog čišćenja odjeće, ali najprimjetnije su razlike kod gotovo svih drogerijskih brandova koji nude proizvode za osobnu higijenu i njegu, pri čemu su ženske inačice proizvoda u prosjeku skuplje oko 10%.
Iako se neki proizvodi zbog visoke cijene uvijek mogu zaobići, postavlja se pitanje što je s proizvodima koji su nužni u svakodnevnom životu, a njihove su cijene također neopravdano više? I dok će se neki složiti da je podjela na „muške“ i „ženske“ proizvode ionako samo marketinški trik, i dalje se javlja problem uzimanja spola kao presuđujućeg faktora, što se u ovim slučajevima smatra diskriminatornim.
Francuska udruga za ženska prava pokrenula je online peticiju kojom od trgovina u Francuskoj traže da ukinu „nevidljivi ženski porez“, a kakav će ishod imati pobune aktivističkih udruga, ostaje nam vidjeti.