Ovih smo dana bili svjedoci koliko su se navike korištenja kozmetičkih preparata drastično mijenjale tijekom pandemije. S obzirom na to da svakodnevno koristim serume, kreme i makeup, i sama sam prošla te faze izmjene.
Od početne faze pandemije i stresa oko prilagodbe na novi način funkcioniranja privatnog i poslovnog života, našla sam se u fazi u kojoj nisam više uopće nanosila makeup prilikom odlaska na posao, vođena mišlju – „ionako nosim masku i svu zaštitnu opremu pa mi se lice zapravo i ne vidi“. Moram priznati da je ta promjena bila i pomalo oslobađajuća, s obzirom na to da se moja struka suočila s iznimno pojačanim opsegom posla u novonastaloj situaciji – kako se ujutro nisam morala opterećivati izgledom i makeup-om, samim time imala sam više vremena za neke druge, u tom trenu važnije stvari.
Uređivanje u „kućnom uredu“ – u koju kategoriju spadate?
S druge strane, moja potreba za preparativnom njegom naglo se povećala. Uslijed osjećaja umora i iscrpljenosti, imala sam potrebu ne samo češće, već i detaljnije hidratizirati kožu te uklanjati znakove umora – prije svega nanošenjem seruma i maski za lice, a nakon toga bi se zaista osjećala bolje i ugodnije.
S obzirom na to da smo svi mi različiti, zanimalo me i kako ljudi oko mene doživljavaju nove okolnosti. U razgovoru s prijateljicama, kolegicama, pacijenticama i drugima oko sebe na ovu temu, rekla bih da sam primijetila kako su se žene uglavnom podijelile u dvije kategorije: one koje su se čak i za rad od kuće barem malo našminkale i dotjerale za Zoom sastanke te one koje su u „kućnom uredu“ uživale u pidžami bez imalo opterećivanja s nanošenjem makeupa i sređivanja frizure. Dok je prvoj grupi barem ta mala doza dotjerivanja davala osjećaj kontrole nad situacijom i privid da je sve „kao i prije“, druga se grupa u toj neopterećenosti izgledom osjećala ugodno i zadovoljno. U svakom slučaju – najvažnije je shvatiti da su se ljudi novonastaloj situaciji prilagodili i postavili onako kako njima najbolje odgovara (iako to za svakoga ne znači isto).
Podnosi li industrija ljepote i zdravlja socijalno distanciranje?
Mene pak, kao farmaceuta, u cijeloj situaciji najviše zaintrigiralo pitanje – kako će izgledati odabir kozmetike u budućnosti, ali i kako se u ovako kratkom vremenu promijenio način na koji se žene njeguju te odabiru i kupuju kozmetičke proizvode?
Nakon kratkog istraživanja i čitanja raznih članaka, shvatila sam da je upravo to tema koju beauty industrija već naširoko obrađuje, a već je došlo i do bilježenja prvih izmjena u novonastalim trendovima.
Je li došao kraj testerima?
Jedna od prvih „žrtava“ u beauty industriji bili su popularni testeri – jasno nam je kako otvorene bočice i isprobavanje proizvoda u ljekarnama i trgovinama u ovim okolnostima predstavljaju rizik.
Primjerice, veliki su drogerijski lanci reagirali brzo i u tijeku pandemije odmah uklonili testere proizvoda s polica (s obzirom na to da su upravo testeri najveći „kliconoše“), a svu su prodaju prebacili na online kanale i direktno povezivanje sa stručnom osobom u vodu online konzultacija oko odabira proizvoda.
Drugi pak negoduju, tvrdeći da baš ništa ne može zamijeniti „in store“ iskustvo kupovine, koje omogućava kupcu da proizvod koji ga zanima u potpunosti doživi – većina nas prije kupnje proizvod voli pomirisati te opipati njegovu teksturu i razmazivost na koži. Provedena su i brojna istraživanja koja potvrđuju ovaj fenomen – potrošači će naime, prije kupiti nepoznati proizvod ako ga prije toga imaju priliku opipati i pomirisati.
Priroda moje struke stavlja me u drugačiji položaj – protivim se ovakvom načinu kupovine, jer smatram da bi se svatko trebao voditi stručnim preporukama prilikom kupovine proizvoda za njegu lica i tijela. Osim toga, smatram da bi se kupci trebali obrazovati po pitanju osnovnog poznavanja supstanci koje stavljaju na kožu – upoznati se s najčešćim alergenima, konzervansima i samim aktivnim tvarima u pojedinom pripravku, osobito osobe s osjetljivom i problematičnom kožom.
Neki će se aspekti beauty industrije trajno promijeniti
Kako god izgledao daljnji razvoj situacije, mislim da će se neki aspekti kupnje i odabira kozmetike trajno promijeniti. Osim toga, smatram da je iznimno važno i u ljekarničkom segmentu razvijati online savjetovanje i mogućnost web kupovine, kao dobru praksu za budućnost. Kao vlasnica lanca Ljekarni Lukačin, koja i sama ima webshop, u ovoj sam se kriznoj situaciji uvjerila upravo u važnost mogućnosti trgovine i savjetovanja bez fizičkog kontakta.
Savjeti su se posljednjih mjeseci dijelili putem e-maila, društvenih mreža, WhatsApp-a i telefonski, nakon čega je pacijentima online kupovina bila bitno lakša – jednostavno su bili sigurniji u ispravan odabir proizvoda.
Također, trend savjetovanja elektroničkim ili telefonskim putem donio nam je još jednu prednost – pacijenti su u ljekarnu dolazili samo pokupiti željene proizvode koje smo im unaprijed pripremili, zbog čega je zadržavanje unutar ljekarne svedeno na minimum, a savjetodavna uloga nije „trpjela“.
Jesu li žene prestale kupovati kozmetiku?
Kad je industrija ljepote u pitanju, moram priznati da se i meni nametnulo pitanje „što će se dogoditi s prodajom kozmetike?“, no zanimanje za kozmetičke preparate i njegu kože u čitavoj ovoj situaciji nije niti malo pao.
Posebno je bilo zanimljivo slušati da nam se pacijenti redovno obraćaju čak i oko pitanja u vezi bojenja kose, prvenstveno oni s osjetljivim vlasištem. S obzirom na zatvaranje frizerskih salona, mnogi su se od njih odlučili na bojenje kose kod kuće, a od nas su tražili savjete prilikom odabira prirodnih boja, no brojni su upiti bili vezani i za to kako reagirati u slučaju pojave svrbeža vlasišta nakon bojenja kose.
Poznavanje preparata, sastojaka i deklaracija ključno je za budućnost njege
Mišljenja sam da smo u ovoj situaciji, više nego ikad prije, shvatili važnost poznavanja vlastite kože i vlastitog tijela, ali i edukacije – naglo povećanje ponude i potražnje vidljivo je i u području online „tutorijala“. S obzirom na to da je za vrijeme trajanja karantene bilo onemogućeno obavljanje pojedinih tretmana u profesionalnim salonima i ordinacijama, logično je kako su upravo edukativni sadržaji ljudima bili od velike važnosti.
Posebno će zanimljivo biti promatrati kako će se budućnost beauty industrije dalje razvijati – no mislim da će upravo obrazovanje kupaca biti ključno. Pritom naglasak neće biti na prekrivanju, već na prepoznavanju i tretiranju kožnih problema, a posebno će važno biti poznavanje sastojaka – primjerice, poznavanje INCI (Internacionalna nomenklatura kozmetičkih sastojaka) nazivlja na deklaracijama proizvoda omogućit će pacijentima prepoznavanje sastojaka, ali i detektiranje potencijalnih uzroka problema.
Ako iz čitave situacije možemo izvući nešto pozitivno – ovakav pristup kupovini kozmetičkih preparata, nasuprot pukog mirisanja i opipavanja teksture, bi nas moglo poštedjeti mnogih promašenih kupovina i učiniti odabir preparata mnogo pametnijim i učinkovitijim.