Budući da svjedočimo vremenu u kojem se navike potrošača polako mijenjaju - kako u drugim aspektima, tako i u kozmetici, njenoj upotrebi, čitanju sastojaka, načinu informiranja o samom kozmetičkom proizvodu te krajnjoj kupovini; razumljivo je da nam je pitanje održivosti u kozmetici itekako zanimljivo i važno.
Kako pomiriti održive prakse i želje potrošača?
S obzirom na to da kozmetička industrija ima ogroman potencijal svojom proaktivnošću utjecati kako na potrošača, tako i na okoliš, ne čudi nas da su se mnoge kozmetičke kompanije odlučile na implementaciju „održivih praksa“ u razvoju formulacija svojih proizvoda, samoj proizvodnji, ali i pakiranju proizvoda.
Ovakav pozitivan trend imat će dugoročan utjecaj na zaustavljanje izumiranja biljnog i životinjskog svijeta, a zadovoljit će i sve veću potrebu potrošača za transparentnošću oko sastojaka u kozmetičkim proizvodima.
Održivost ima dva kuta gledanja
Dakle, održivost u kozmetici promatramo s dvije strane – jedan kut gledanja odnosi se na samu proizvodnju, upotrebu obnovljive energije i očuvanja okoliša, dok se druga strana fokusira na same sastojke, tzv. „zelenu kemiju“ koja je potpuno sigurna i netoksična za primjenu na koži, ali i potpuno biorazgradiva i netoksična za sam okoliš.
Iako bi se održivost u kozmetici lako mogla protumačiti kao samo prolazni trend, nagle klimatske promjene pokazuju nam da je održivost itekako nužna u svim aspektima, pa tako i u onom kozmetičkom. Osim toga, održivost je postala i „nova svijest“ – filozofija koju svi trebamo prihvatiti i početi je, ako već nismo, implementirati u svakodnevnu rutinu.
Tranzicija ka održivom poslovanju sve je vidljivija
Neke od najvećih kozmetičkih kompanija svoju su tranziciju ka boljoj održivosti započele već prije par godina, iskorištavanjem obnovljivih izvora energije, osiguravanjem što kvalitetnijih sastojaka koje će krajnji kupac koristiti te ulaganjem u nove tehnologije koje omogućavaju smanjenje pretjeranog otpada u procesu proizvodnje. Tako ćete na policama ljekarni naći proizvode od proizvođača koji u svojim kremama za sunčanje koriste isključivo netoksične filtere za zaštitu kože od sunca – takvi sastojci poštuju bioraznolikost oceana te nemaju nikakvog utjecaja na koralje, fitoplanktone ili zooplanktone.
Drugi proizvođači su pak krenuli svojim putem održivosti kroz izmjenu pakiranja, pa tako njihova ambalaža sadrži manje plastike ili je pak potpuno biorazgradiva, a među uzbudljivijim inovacijama je i prodavanje određenih proizvoda u „refill“ pakiranjima, što će omogućiti kupcima da kupe samo omiljeni proizvod i nadopune ga iz „refill“ pakiranja, umjesto da svakog mjeseca iznova kupuju skupa plastična ili staklena pakiranja.
Ovakve inovacije su svakako hvale vrijedne, jer treba uzeti u obzir da kompanija ulaže i tehnološki i financijski jako puno kako bi pokušala postići teško dosežan balans između održivosti i visokotehnoloških performansi te istovremeno ispratiti „životni ciklus“ proizvoda od početka do kraja.
Mora li okretanje prema održivosti značiti i promjene u cijenama?
S obzirom na to da pojam održivosti integrira ekološku, socijalnu i ekonomsku dimenziju, mnogima se nametnulo pitanje – znači li održivi pristup ujedno i poskupljenje ili pak pojeftinjenje kozmetike?
Ne nužno – cilj održivosti je smanjiti i pretjerani konzumerizam, dakle kupovanje prevelikog broja proizvoda koje ne upotrebljavate, već završe na otpadu i opterećuju okoliš. Stoga, potrebno je samo malo više informiranja. Jednom kada zavirimo u istraživanje održivosti te proučimo kako i gdje se može primijeniti, shvaćamo i da možemo ne samo kupovati pametnije, već i pametnije koristiti ono što već imamo.
Kako omiljenim proizvodima produžiti rok trajanja i tako uštedjeti?
Za početak, kozmetiku treba znati čuvati i optimalno koristiti. Nerijetko je nepravilno čuvanje i korištenje upravo glavni razlog prevelike potrošnje. Treba imati na umu da kozmetiku treba držati podalje od ekstremnih vremenskih uvjeta, te ju je najbolje čuvati na tamnom i hladnom mjestu kako u doticaju s vlagom i toplinom ne bi došlo do kvarenja sastojaka i gubitka njihove djelotvornosti. Drugim riječima, izbjegnite bacanje polupotrošenih proizvoda samo zato što ih niste pravilno skladištili.
U pravilu, kozmetički pripravci koji se nalaze u ambalažama na pumpicu ili u airless bočici su uvijek bolji i zaštićeniji jer ne dolaze direktno u kontakt s rukama, te tako bakterije s ruku ne dolaze u kontakt s proizvodom, čime se smanjuje mogućnost kvarenja.
Kupovina manjih pakiranja nije uvijek dobro rješenje
Također, kupovina manjih pakiranja je bolja za putovanja, jer se kozmetika može pokvariti i prije roka trajanja ako je stalno izložena suncu i ekstremnoj toplini zbog kemijskih procesa unutar sastojaka koji se odvijaju prilikom izlaganja supstanci ovim faktorima.
Ipak, treba imati na umu da ovaj način kupovanja naravno stvara i više otpada te će upravo iz tog razloga ranije spomenuta refill izdanja biti od velike koristi u budućnosti.
Kako prepoznati je li proizvod još uvijek siguran za korištenje?
Ponekad se dogodi da neki proizvod malo promijeni boju ili miris i to je ponekad normalno, no primijetite li drastičnu promjenu u boji i teksturi proizvoda, a posebice užegli miris, to je siguran znak da se proizvod pokvario te ga je potrebno zamijeniti novim, jer se više ne smatra sigurnim za korištenje na koži.
Ponekad je stvarno izazovno oduprijeti se porivu za kupnjom kozmetičkih bočica koje vidimo na policama, no ako već imate rutinu njege, pokušajte odoljeti kupovini dok ne potrošite zalihe, ili se barem oko kupovine konzultirajte s ljekarnikom.
Razloga za takav pristup nije samo održivost – isprobate li svakih nekoliko dana novu kremu, serum ili tonik, nikada nećete znati što vašoj koži stvarno odgovara i daje najbolje rezultate – imajte na umu da je svakom preparatu potrebno određeno vrijeme da pokaže puni učinak.
Budući da kolektivna svijest o važnosti održivosti raste te imamo dobre primjere iz prakse kako se kozmetička industrija mijenja na bolje i ide ka boljem i „zelenijem“ sutra, smatram da svatko od nas treba razmisliti kako svojim malim koracima i postupcima može doprinijeti boljem sutra, pa čak i kroz kozmetičku kupovinu i njegu.