Znate li što je “ružičasti porez”?

Street style, Natallia Yakimchyk arriving at Elie Saab Spring-Summer 2018 Haute Couture show held at Pavillon Cambon, in Paris, France, on January 24th, 2018., Image: 361438279, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Abaca

Cijene kozmetičkih, higijenskih i proizvoda za njegu gotovo su uvijek više ako na njihovom pakiranju stoji naziv „ženski“, „lady“ ili „feminine“. Proizvodi koji su marketinški usmjereni ženama skuplji su od istovrsnih proizvoda koji su namijenjeni muškarcima ili su oglašavani kao unisex.

Iako tržište funkcionira na temelju „ponude i potražnje“, žene diljem svijeta požalile su se na takozvani „porez na žene“. Je li u redu platiti neki proizvod ili uslugu više samo zato što je namijenjena ženama?

, Image: 354367316, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Alamy

Razlike u cijenama idu i do 30%

Cijene bazirane na spolu, poznate kao „ženski porez“ ili „pink porez“, prihvaćeni su fenomen od 1995. godine otkad je studija provedena u Kaliforniji otkrila da žene godišnje plate 1 351 dolara više za iste proizvode nego muškarci.

Svakodnevni proizvodi poput krema za lice, britvica, parfema ili dezodoransa najbolji su primjer „poreza na žene“, jer identično pakiranje britvica ima višu cijenu nalazi li se u ružičastom omotu, umjesto u plavom. Razlika u cijeni još je izraženija kod pjeni za brijanje – pjena namijenjena ženama je za 30% skuplja od jednakog pakiranja za muškarce.

Prema istraživanju Njujorškog odjela za prava potrošača, kako prenosi usatoday.com, koje je uspoređivalo cijene gotovo 800 proizvoda od 90 različitih brandova, ženski proizvodi u prosjeku su 7% skuplji od muških inačica.

, , 07, February 2017.- Models Taylor Hill and Romee Strijd pose for Michael Kors spring summer 2017 campaign ©DJ / LAN - 7/2/17 **HANDS OUT pics, Image: 315669588, License: Rights-managed, Restrictions: Pictures in this set: 5 As the promotional pictures in this set are defined as 'Hands Out', the supplier can´t be considered responsible of subsequent sales or any other legal matter concerning to the material provided. These promotional pictures has been provided without  any compromise between the parts and it is only under the responsibility of the recipient, who acknowledges the reception of these pictures as 'Hands Out'., Model Release: no, Credit line: Profimedia, Target Press

Skuplje frizerske usluge

Osim razlika u cijenama proizvoda za svakodnevnu higijenu i njegu, žene su najviše primjedbi imale na skuplje frizerske usluge. Logično, ženska frizura zahtijeva više vremena i truda, no ako se radi o oblikovanju jednake duljine kose kod muškaraca i žena, žene će u prosjeku svejedno platiti višu cijenu.

Ako se i šišanje kose donekle može opravdati, nejasno ostaje čime proizvođači opravdavaju razliku u cijeni šampona, britvica, dezodoransa i ostalih proizvoda za njegu. Odgovor bi, slažu se stručnjaci, mogao ležati u vrsti oglašavanja.

Naime, marketinški stručnjaci odavno se koriste emocionalnim apelima u promociji proizvoda namijenjenih ženama, zbog čega su žene spremne za proizvod izdvojiti više novca. Različita istraživanja pokazuju da su žene veći potrošači od muškaraca, a zakon ponude i potražnje, čini se, zasada je na strani proizvođača.

A brick-and-mortar store of the cosmetics subscription service Birchbox in the Soho neighborhood of New York on Thursday, August 10, 2017. Walmart is reported to have had talks about acquiring the beauty seller., Image: 344731654, License: Rights-managed, Restrictions: WORLD RIGHTS excluding USA- Fee Payable Upon Reproduction - For queries contact Avalon.red - sales@avalon.red London: +44 (0) 20 7421 6000 Los Angeles: +1 (310) 822 0419 Berlin: +49 (0) 30 76 212 251, Model Release: no, Credit line: Profimedia, UPPA News

Manja pakiranja

Osim više cijene proizvoda, žene plaćaju više i na način koji nije odmah vidljiv – njihova pakiranja su manja. Marketinškim pristupom koji smatra da će smanjivanjem pakiranja proizvodi izgledati ženstvenije, proizvođači su, za ionako previsoku cijenu, ženama prodali manju količinu proizvoda.

U SAD-u je ženski aktivizam protiv poreza na žene najizraženiji, a kao odgovor na ovu nejednakost koristi se hashtag na društvenim mrežama #pinktax i #gendertax, pod kojim žene objavljuju svoja iskustva s proizvodima i uslugama za koje smatraju da su im naplaćeni više samo zato što su žene.

U Hrvatskoj su razlike u cijenama također vidljive u frizerskim uslugama i uslugama kemijskog čišćenja odjeće, ali najprimjetnije su razlike kod gotovo svih drogerijskih brandova koji nude proizvode za osobnu higijenu i njegu, pri čemu su ženske inačice proizvoda u prosjeku skuplje oko 10%.

Iako se neki proizvodi zbog visoke cijene uvijek mogu zaobići, postavlja se pitanje što je s proizvodima koji su nužni u svakodnevnom životu, a njihove su cijene također neopravdano više? I dok će se neki složiti da je podjela na „muške“ i „ženske“ proizvode ionako samo marketinški trik, i dalje se javlja problem uzimanja spola kao presuđujućeg faktora, što se u ovim slučajevima smatra diskriminatornim.

Francuska udruga za ženska prava pokrenula je online peticiju kojom od trgovina u Francuskoj traže da ukinu „nevidljivi ženski porez“, a kakav će ishod imati pobune aktivističkih udruga, ostaje nam vidjeti.

Pročitajte još i ...